Donald Trump as a Critical-Thinking Teaching Assistant

Stephen Sullivan

Abstract


Abstract: Donald Trump has been a
godsend for those of us who teach
critical thinking. For he is a fount of
manipulative rhetoric, glaring fallacies,
conspiracy theories, fake news,
and bullshit. In this paper I draw on
my own recent teaching experience in
order to discuss both the usefulness
and the limits of using Trumpexamples
in teaching critical thinking.
In Section One I give the framework
of the course; in Section Two I
indicate Trump’s relevance to many
important concepts in the course; and
in Section Three I argue that criticalthinking
instructors should restrain
themselves from overreliance on
Trump-examples.


Résumé: Donald Trump a été une
aubaine pour ceux d'entre nous qui
enseignent la pensée critique. Car il
est une source de rhétorique manipulatrice,
de sophismes flagrants, de
théories du complot, de fausses
nouvelles et de conneries. Dans cet
article, je me base sur ma propre
expérience d'enseignement afin de
discuter à la fois de l'utilité et des
limites de l'utilisation des exemples
de Trump dans la formation de la
pensée critique. Dans la première
partie, je donne le cadre du cours ;
dans la deuxième section, j'indique la
pertinence de Trump dans l’enseignement
de nombreux concepts importants
du cours; et dans la troisième
section, je soutiens que les instructeurs
de la pensée critique devraient se
retenir de trop se fier aux exemples de
Trump


Keywords


balance, critical thinking, Donald Trump, fallacies, rhetoric

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.22329/il.v38i1.5069

ISSN: 0824-2577